Leeropbrengst per geïnvesteerd uur moet een criterium worden ter beoordeling van les- en verwerkingsopdrachten


Momenteel gaat er veel aandacht naar creatieve manieren van onderwijs en verwerkingsopdrachten. Docenten denken soms dat deze afwisseling zeer welkom is. Dat geldt echter lang niet voor alle leerlingen (of voor de meeste leerlingen niet?). Deze verwerkingsopdrachten worden gedaan in 'privé-tijd' van leerlingen. In die tijd hadden ze ook andere dingen kunnen doen, zoals hobby's, slapen, mensen helpen, met vrienden zijn. De vraag is of docenten zo vrijelijk mogen beschikken over de privé-tijd van leerlingen. De focus zou moeten liggen op leeropbrengst per geïnvesteerd uur van de leerling. Je wilt namelijk in zo min mogelijk tijd zoveel mogelijk leren. Zelf een stopmotion-filmpje maken voor biologie waar je 5 uur aan werkt, is waarschijnlijk niet de effectiefste manier om te begrijpen hoe de celdeling werkt. Probleem is ook dat meerdere docenten dit soort opdrachten bedenken. Het geeft onnodige tijdsbesteding en onnodige stress.

Zoveel mogelijk effectief leren in zo min mogelijk tijd. Dat laat ruimte om buiten verplichtingen van school zelf te kunnen beschikken over eigen tijd. Dat vermindert de stress enorm. Leeropbrengst per geïnvesteerd uur zou bij alle lesvormen en verwerkingsopdrachten bekeken moeten worden. Het is vrij abstract, maar de vraag stellen is een goed begin.



Voorbeelden bij deze stelling

Een eigen voorbeeld toevoegen?

Vorige stellingVolgende stelling