Onderwijsvernieuwingen mogen uitsluitend nog bottom-up ontstaan.


Op dit moment zijn er in het moeras overal schimmige instanties bezig om het onderwijs ondergronds te vernieuwen. Ook als je alle openbare vergaderingen volgt, weet je niet wat er in de krochten wordt bekokstoofd. En dan ineens schijnbaar uit het niets is er een ontwikkeling die helemaal is uitgewerkt en voortaan in de praktijk er voor zorgt dat kinderen van VMBO-TL NIET kunnen doorstromen naar HAVO en VWO. Niemand zag het aankomen, niemand met een hersencel wil dat, op papier is het ook niet zo, maar in de praktijk en op de meeste scholen dus wel. En ja er zijn altijd een paar scholen die het wel mogelijk zullen maken maar voor bijna alle kinderen is het een onheuse verzwaring. En dat is nog maar 1 voorbeeld. Net als dat gesleutel aan bevoegdheden. De commissie die dat moest onderzoeken is gestrand maar de voorzitter van de commissie doet of zijn neus bloedt. Dat heeft hij ongetwijfeld van de minister die vrolijk doorgaat met controversieel verklaarde onderwerpen.

Onderwijsvernieuwingen mogen uitsluitend nog bottom-up ontstaan. Van, voor en door het werkveld. Geen draagvlak, geen vernieuwing. En misschien ten overvloede: Controversieel verklaarde onderwerpen zijn precies dat: controversieel.



Voorbeelden bij deze stelling

Een eigen voorbeeld toevoegen?

Vorige stellingVolgende stelling