Voorbeeld van Tonia Rijlaarsdam-Veldhuis:
Op Aeres vmbo Ede bieden wij leerlingen de kans om één of meerdere vakken op een hoger niveau binnen het vmbo af te sluiten. Dit is al enkele jaren bij ons op school gebruikelijk. We stellen geen harde eisen aan leerlingen voordat zij een vak op een hoger niveau doen, behalve dan dat zij een voldoende moeten staan. Ook leerlingen die een Bij het determinatieproces, aan het einde van leerjaar 2, kijken we naar het totale plaatje van de leerling. We stellen dan ons de vraag of de leerling op één of meerdere vakken extra uitdaging nodig heeft. We gaan in gesprek met de leerling en thuisfront hoe zij erin staan.
Dit schooljaar doen er 6 van de 51 KB-leerlingen één of meerdere vakken op GL/TL-niveau. Eén van die zes leerlingen volgt zelfs een extra GL/TL-vak. Dit zijn niet alleen maar leerlingen die voor alle vakken een 7 of een 7,5 staan, maar ook juist de leerling met ernstige dyslexie die een kei is in alle beta-vakken.